Χρίστος Χατζηϊωάννου, Για τις Πολλαπλότητες του Μηδενός

 


Πολλαπλότητες του Μηδενός, πρώτη ποιητική συλλογή Αντώνη Μπαλασόπουλου (Εκδόσεις Σαιξπηρικόν, 2020)

Θα προσπαθήσω να θίξω το φιλοσοφικό υπόβαθρο πίσω από τις Πολλαπλότητεςκαι να εξετάσω αν και σε ποιο βαθμό εντάσσονται στην παράδοση του φιλοσοφικού ΜηδενισμούΠριν προχωρήσωζητώ συγγνώμη που η ανάλυσή μου θα παραμείνει αφηρημένη και ελλιπής.

Η διάγνωση του Μηδενισμού και η αναμέτρησή του με αυτόναποτελεί σημαντικό χαρακτηριστικό της ευρωπαϊκής Φιλοσοφίας του 19ου αιώνα (Νίτσεκαι του 20ου αιώνα (Χάιντεγκερ και τους επιγόνους τους). Ο Νίτσε ορίζει ως Μηδενισμό το άδειασμα της ανθρώπινης ύπαρξης και του κόσμου από κάθε νόημαΗ απόρριψη των απόλυτων αξιών και της αδιάψευστης αλήθειας έχει ως συνέπεια τον ΜηδένΟ Μηδενισμός είναι ιστορικόςείναι η αργή και μακρά παρακμή του Δυτικού κόσμουΣτη σκιά του Μηδενισμούο Νίτσε συλλαμβάνει τον υπεράνθρωποτο «ελεύθερο πνεύμα» που αντικαθιστά την «αλήθεια» με την «ερμηνεία», και που έχει την ζωτική δύναμητην υγεία και το στομάχινα μεταμορφώσει εαυτόν και να γίνει θέληση-για-δύναμη καταφατική προς τη ζωή.

Για τον Χάιντεγκερο Μηδενισμός είναι η ιστορία της Μεταφυσικήςπου είναι η ιστορία της ανακάλυψης αλλά και της λήθης της οντολογικής διαφοράςΤης

«διακράτησης του Dasein μέσα στο Μηδέν» μέσω της εν εντάσει διαμονής σε αυτόπου θα οδηγήσει στη βίωση της εαυτότητας και της ελευθερίας του.

***

Οι Πολλαπλότητες του Μηδενόςφρονώ, μετέχουν σε αυτή την φιλοσοφική παράδοση του οντολογικού Μηδενισμούσυμμερίζονται εν μέρει την διάγνωση του Νίτσε και του ΧάιντεγκερΌμως αποτελούν μια κριτική προς αυτήν την διαφοράς που αφορά στο «είναι» και στα όνταΛόγω του ότι η διαφορά είναι ελάχιστηχάνεταιΜαζί με το Είναι αγνοείται συνάμα και το θεμέλιο του Είναιτο ΜηδένΞεχνιέται λοιπόντόσο η διαφορά του Είναι και των όντωναλλά και η διαφορά μεταξύ του Μηδενός και της άρνησης κανένα»). Ο Χάιντεγκερ δείχνει τον δρόμο που πρέπει να ακολουθήσουμε για να υπερβούμε τοn ΜηδενισμόΑυτό θα γίνει μέσω της παράδοσηςτους προσδιορισμούς τηςκαι το πραγματικό περιεχόμενό τηςΜε άλλα λόγιαη «ταύτιση» με αυτή την φιλοσοφική παράδοση είναι μόνο κατ’ όνομαΜια στιγμιαία ταύτιση χωρίς κοινό μέλλονδιότι η πολιτική πορεία που προοικονομούν είναι μάλλον εκ διαμέτρου αντίθετες.

Μπορεί ο Αντώνης Μπαλασόπουλος να συμμερίζεται την διάγνωση του μηδενισμού και της ανοικείωσης, μπορεί να συμμερίζεται και την ανάγκη να διασχιστεί το Μηδέν έτσι ώστε να το υπερβούμεόπως ο Νίτσε και ο Χάιντεγκερωστόσο η διαλεκτική του έχει εντελώς διαφορετικό πραγματικό περιεχόμενο και κατεύθυνσηκαι αυτό φαίνεται από τα ποιήματα.

Στρέφομαι εδώ στη σκέψη του Αλέν Μπαντιού και του Αλμπέρτο Τοσκάνογια να κατανοήσω καλύτερα την διαλεκτική των ΠολλαπλοτήτωνΗ μορφή του Μηδενός στις Πολλαπλότητες του Μηδενόςαφορά στο χάσμα μεταξύ του υποκειμενικού με το αντικειμενικόΑφορά στον αποπροσανατολισμό όπου η σκέψη έχει απομονωθεί από το πραγματικό περιεχόμενο της ιστορίας του 20ου αιώνακαι στη θέση του πραγματικού έχει μείνει ένας υποκειμενικός πόλος άνευ πραγματικού περιεχομένουΈνας πόλος που έχει ενσωματώσει τον φόβο και που μοναδικό του μέλλον αποτελεί ο τρόμοςΟ Μηδενισμός των Πολλαπλοτήτων είναι η διαλεκτική του φόβου και του πολέμουόπου οι Δυτικές χώρες της Δύσης κάνουν πόλεμο στο εξωτερικό, με βάση τον φόβο στο εσωτερικόΜηδενισμός εδώ είναι η βδελυρότητα του φασισμού και του βολουνταρισμού (βουλησιαρχίαςπου αποτελεί την πραγματικότητα του 20ου αιώνατην οποία δεν αντιμετωπίσαμε ακόμα.

Οι φιλόσοφοι του 19ου και 20ου αιώνα ορθά διέγνωσαν ΜηδενισμόΌμωςόπως γράφει ο Αλμπέρτο Τοσκάνοοι φιλοσοφικές τους αναλύσεις εξουδετέρωσαν τις δυνατότητες των ανατρεπτικών πολιτικών που μαζεύτηκαν γύρω από το όνομα του «Κομμουνισμού». Όσο τολμηρές και αν ήταν οι προσπάθειες των εν λόγω φιλοσόφωνστην πραγματικότητα στόχευαν σε μια συγκεντρωτική ανασύνθεσηένα συμμάζεμα του πολλαπλά διεσπαρμένου νοήματοςΗ φιλοσοφική παραγωγή υπήρξε λοιπόν συντηρητικήκαι το μόνο που κατάφερε ήταν να συλλάβει το «φάντασμα» μιας άυλης διάγνωσηςΟ Τοσκάνο ξεχωρίζει ειδικά την φαινομενολογία.

Σε αυτό το πλαίσιοη κριτική απόρριψη του αναπαραστατικού λόγου εκ μέρους της φαινομενολογίαςκαι η προσπάθεια να τεθούν νέα όργανα στάθμισηςεπέφερε στην φιλοσοφία την επιδείνωση της δικής της κρίσης (Τοσκάνο, 181). Έτσιη φαινομενολογία δεν αντιμετώπισε τον Μηδενισμόανέστειλε την κρίσηκαι την παρέτεινε συνάμα.

Το υποκείμενο παρέμεινε εγκλωβισμένο στον μηδενισμό τουδιπλά αποκομμένο από τον πραγματικό κόσμοΟφείλουμε λοιπόνακόμανα αναμετρηθούμε με το Μηδέννα επανασυσχετιστούμε με το πραγματικό του ΜηδενόςΚαι αυτό γίνεταικατά την άποψή μουστις Πολλαπλότητες του Μηδενόςόπου η σκέψη διατρέχει τους τρόπους με τους οποίους υποκειμενικοποιήθηκε (subjectivated) το Μηδέν εμπειρικάέτσι ώστε ναμπορέσουμε να αναδομήσουμε ένα οργανικό (σε αντίθεση με το μηχανιστικόδιαλεκτικό όραμα που θα υπερβεί τον τρόμο του θανάτου στην πλευρά της χαράς της ζωής.

Κλείνονταςνα πω ότι το Μηδέν που συλλαμβάνεται στις Πολλαπλότητες του Μηδενός είναι σε κάθε περίπτωση διεσπαρμένο και διαλεκτικόαφορά στο διαλεκτικό κενόστο ρήγμα μεταξύ συγκεκριμένων υποκειμένων και του ελλείποντος πραγματικούΗ οντολογική διαφορά γίνεται ακόμα πιο δυσδιάκριτη στα ποιήματα του ΜπαλασόπουλουΚαι αυτό φαίνεται από το ότι το Μηδέν δεν γίνεται θεμέλιο, μένει ένα όνομα υπό αίρεση, με πολλαπλά υποκείμενα, με πολλαπλές διαλεκτικές αρνήσεις.

Χρίστος Χατζηϊωάννου

Comments

Δημοφιλή

Carol Ann Duffy-Δύο αντιπολεμικά ποιήματα

Δύο ποιήματα για την Παλαιστίνη, Μονόκλ

Tο βιβλίο των χεριών

Το βασίλειο της σκιάς

Αναστάσης Πισσούριος-Σύντομο κριτικό σημείωμα για το Βιβλίο των χεριών